Om oss

Föreningens fastigheter finns på adresserna:
Bergsgatan 51, 112 31 Stockholm och
Polhemsgatan 28, 112 30 Stockholm

Kortfakta:
Föreningen ombildades 2008.
Lägenhetsbeståndet är 105 bostadsrätter och 11 hyresrätter (total hg-yta 565 kvm). Se alla lägenhetsnummer här:

Lägenhetsnummer


Förening är en äkta bostadsrättsförening.
Juridisk person får inte köpa.

Årsredovisning:

2019 – Årsredovisning_2019_BRF_Morellträdet_9
2018 – Årsredovisning_2018_BRF_Morellträdet_9
2017 – Årsredovisning_2017_BRF_Morellträdet_9
2016 – Årsredovisning_2016_BRF_Morellträdet_9
2015 – Årsredovisning_2015_BRF_Morellträdet_9
2014 – Årsredovisning_2014_BRF_Morellträdet_9
2013 – Årsredovisning_2013_BRF_Morellträdet_9
2012 – Årsredovisning_2012_BRF_Morellträdet_9

Stadgar: Stadgar antagna 2018-05-14

Andrahandsuthyrning:  måste godkännas av styrelsen. Andrahandsuthyrningar godkänns förutsatt att du har giltiga skäl, att uthyrningen är begränsad i tid, max ett år i taget och att medlemmen har för avsikt att komma tillbaka. Vänligen fyll i denna blankett och maila den till morelltradet9@gmail.com eller lägg den i föreningens brevlåda som finns i entrén på Bergsgatan. Observera att ej kompletta ansökningar inte kommer behandlas, fyll därför i alla fält på blanketten.

Läs mer om vad som gäller vid andrahandsuthyrning.

TV: “Sappa alltid” IP-TV ingår i avgiften. Se Sappas hemsida för komplett utbud. Kostnad för tillval får medlemmen själv stå för. 

Bredband: Stockholms stadsnät fiber 1000Mbit/s ingår i avgiften.

Elnätsägare: Ellevio (tidigare Fortum)

Balkongplaner: Nej, inte inom den närmaste framtiden.

Stambyte: Ja, avslutades våren 2016.

Taket renoverat: Nej.

Fasaden renoverad: Nej.

Trapphus renoverat: Ja, hösten 2016.

Hiss renoverad: Nej.

Tvättstuga: Det finns två tvättstugor.  En i nedre källaren på Bergsgatan: tre tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp. En i nedre (undre) källaren på Polhemsgatan: fyra maskiner (en grovtvätt, tre vanliga), en torktumlare och ett torkskåp.

Garage: Garage finns under fastigheten (Polhemsgaraget) och förvaltas utav Delagott. Kontakta dem för prisuppgift och tillgänglighet på
kundtjanst@delagott.se eller www.delagott.se. Medlemmar har förtur i kön samt 300kr rabatt på en plats.

Barnvagnsparkering: på markplanet på Bergsgatan, dörren till höger om källardörren. Dörren öppnas med portnyckeln.

Cykelrum: Dörren till höger om entrén på Bergsgatan. Cykel kan även parkeras på gården.

Eldstad: Nej.

Avgiftsförändring: Nej, inte inom närmaste framtiden (senast uppdaterat 2020-09-22).

Vatten och värme: Ingår i avgiften (el och telefon betalar medlemmen själv).

Störande grannar: vi har avtal med Svenska störningsjouren för störningar alla dagar mellan kl. 20.00 och kl. 06.00, tel. 08 568 214 00. För störningar på andra tider ska du dokumentera störningarna noggrant i en störningsdagbok.

 Vi rekommenderar dock att du i första hand alltid tar kontakt med din störande granne och försöker få denne att visa mer hänsyn. Oftast fungerar det väldigt bra att säga till direkt.

Medlemsansökan:

Delagott AB
Att: BRF Morellträdet 9
Runebergsgatan 7
114 29 Stockholm

Delat ägarskap är tillåtet. Den familjemedlem som faktiskt bor i lägenheten måste äga minst 10%.

Tvätt- och diskmaskin

I samband med stambytet installerades eluttag och vatten drogs fram i alla badrum för att underlätta installation av egen tvättmaskin. Tänk på att installation måste utföras fackmannamässigt för att din (och föreningens) försäkring ska gälla vid eventuell vatten- eller brandskada. Detsamma gäller för installation av diskmaskin.

Nycklar och taggar

Tagg/bipp

Varje lägenhet har fått tre taggar/bippar. Denna använder du för att komma in i huset, cykelrummet och soprummen samt för att boka tvättstugan. Du som har garageplats har tillgång till garaget med taggen via trapphusen.

För säkerhets skull är det bra att alltid ha med sig fastighetsnyckeln.

Bokning av tvättstuga

Tvättider bokar du på någon av informationstavlorna som finns i entréerna. Du kan även boka tvättid genom en app. Alla boende fick en adress och kod till appen i samband med nyckelutlämningen.

Här är manual till bokningsappen( Bokningsapp_manual)

Agera 19 Användarmanual Swe Rev0

Endast den som bokat tvättid kommer in i tvättstugan. Om du till exempel har bokat tvättid kl. 13 – 16 kommer du in i tvättstugan mellan kl. 13 och 17. Har du inte utnyttjat din tvättid inom 30 min släpps tiden och någon annan kan boka den. Har du bokat kl. 13 – 16 måste du alltså gå in i tvättstugan mellan kl. 13 och 13.30 för att inte bli av med tiden.

Om du tappar bort taggen ska du anmäla det till Punctum lås och Larm (se kontaktuppgifter nedan) eller styrelsen så att den spärras. På Punctum kan du också hämta ut/köpa nya taggar.

Fastighetsnyckel

Med fasighetsnyckel kommer du in i huset, cykelförrådet, soprummen, vinds- och källarförråden och tvättstugorna.

Om du tappar bort nyckeln kan du köpa en ny hos Corells lås som ligger på Pilgatan. Skicka först ett mail till styrelsen som måste godkänna nyckelkopieringen.

Nyckel till lägenheten

Lägenhetsnyckeln går endast till din lägenhet. Om du tappar bort nyckeln alt behöver skaffa fler, kan du köpa dessa hos Corells lås som ligger på Pilgatan. Skicka först ett mail till styrelsen som måste godkänna nyckelkopieringen.

Porttelefon för gäster

Gäster kommer endast in med hjälp av porttelefonen. När du blivit uppringd via porttelefonen öppnar du porten med knappval 5.

Här kan du läsa hur det fungerar (Ringa 1707 Användarmanual Swe Rev3)

Punctum Lås och Larm Fridhemsplan

Drottningholmsvägen 17
112 42 Stockholm

Telefon: 08-650 17 17
E-post: fridhemsplan@punctumlas.se